Het evenementenbeleid van gemeente Oldebroek is opgesteld in 2019 (5 jaar oud) en zal in het najaar geëvalueerd worden. Om die reden hebben lokale verenigingen en stichtingen samen een brandbrief gestuurd waarin ze hun visie geven over het organiseren van evenementen in de gemeente Oldebroek. Ook in juni tijdens een commissievergadering is ingesproken over de brandbrief. De sluitingstijd bij evenementen komt naar voren als aandachtspunt in de brief. SGP Oldebroek is specifiek genoemd in de media en in de brief aangezien de aanpassing van de sluitingstijd via het vorige bestuursakkoord 2018-2022 terecht is gekomen in het evenementenbeleid.
Naast ons belangrijkste punt de zondagsrust vinden wij dat de sluitingstijden van evenementen moeten aansluiten bij de sluitingstijden van lokale horecagelegenheden zodat er geen oneerlijke concurrentie bestaat. Wat ons betreft valide punten waar we nog steeds achter staan.
In de voorbereiding richting een evaluatie is het goed om alle informatie te verzamelen. Om die reden zijn we ook in gesprek gegaan met de schrijvers van de brandbrief. In een goed gesprek kun je van beide kanten de argumenten aanhoren, uitleg geven over hoe het een en ander tot stand is gekomen en begrip hebben voor de situatie dat je over zaken als sluitingstijden, geluidsoverlast en zondagsrust heel anders kan denken. Wat ons betreft zijn er duidelijke spelregels nodig om geluidsoverlast voor onze inwoners te beperken en al helemaal geen evenementen toe te staan op de zondag. Maar deze SGP argumenten zullen voor velen geen verrassing zijn.
Fractie SGP Oldebroek
Heb je een tip of opmerking? Mail onze redactie via info@locomediagroep.nl.